Viktiga tekniska framsteg inom spelbranschen

Precis som i andra branscher ändras trender på årlig basis inom teknikens värld. Kikar vi på tekniktrenderna för 2024 förekommer begrepp som bland annat miljövänlighet och Extended Reality (XR). Miljöfrågan är alltjämt aktuell oavsett vilken bransch man är verksam i, och därför är utvecklingen av miljövänlig teknik otroligt relevant.

För företag handlar det om att skapa hållbara produkter och processer med så begränsad påverkan på miljön som möjligt. Trenden som benämnas som Extended Reality suddar ut gränserna mellan det digitala och det fysiska och är en slags vidareutveckling av AR och VR. Syftet är att med hjälp av tekniken skapa uppslukande upplevelser inom jobb, spel och andra interaktioner. I det här inlägget kikar vi på viktiga tekniska framsteg inom spelbranschen.

Övergången från fysiska till digitala rum

Ett viktigt tekniskt framsteg ägde rum i 2000-talets början när ett gäng nytänkande pionjärer inom området började utforska tanken på att erbjuda samma och/eller liknande utbud av casinospel, såsom kort- och bordsspel och roulette, men i form av digitala motsvarigheter på enkla webbsidor öppna för allmänheten. Detta var en stor teknisk milstolpe inom spelvärlden eftersom den avlägsnade hinder kring tid och rum och gjorde det möjligt för spelare runt om i världen att få tillgång till klassiska och moderna spel när som helst och var som helst.

Idag har dessa enkla webbplatser utvecklats ytterligare med hjälp av nya tekniska framsteg och trender. Spellandskapet domineras numera av tekniskt avancerade plattformar med innovativ grafik och användarvänliga funktioner. Den landbaserade anläggningen lever för övrigt kvar men i betydligt mer begränsad skala. För inte så länge sedan meddelade till exempel Svenska Spel att Casino Cosmopol stängt ner i både Göteborg och Stockholm. Konkurrensen från den digitala spelvärlden är därmed knivskarp.

Det faktum att spelandet numera är mer lättillgängligt än någonsin tidigare (man kan spela i princip när och var som helst så länge man har en internetuppkoppling) är såklart en stor teknisk framgång. Men detta innebär samtidigt att det naturligtvis ställs allt större krav på ansvarsfullt spelande och att spelarna bör uppmuntras till ett måttligt spelande (dvs att de inte bör satsa mer än vad de har råd att förlora). Det blir kort sagt en balansgång mellan tillgänglighet och måttligt spelande.

Introduktionen av digitala betalningsmetoder

Tekniska framsteg gav oss som sagt den digitala spelplattformen. Väl där ändrades inte bara förutsättningarna för hur vi spelar utan även hur vi betalar för det vi spelar. Det säger sig självt att en digital spelsajt måste erbjuda olika digitala betalningsmetoder. Tur då att utvecklingen av nya digitala betalningsalternativ nästan gått hand i hand med spelvärldens utveckling i stort.

Medan den landbaserade anläggningen på sin höjd erbjöd betalning med betalkort och kontanter innehåller de flesta spelsajter idag en uppsjö av olika alternativ när det gäller betalning.

Kortbetalning, med identifiering med BankID som extra säkerhetsåtgärd, är till exempel populärt. Vidare kan man numera betala snabbt och enkelt via Swish, genom betaltjänstleverantörer som Trustly och på vissa internationella plattformar till och med genom kryptovaluta. Integritets- och säkerhetsfrågor är därmed högaktuella för spelplattformarna som strävar efter att deras spelare ska kunna göra så trygga transaktioner som möjligt. Till sin hjälp tar de allt från multifaktorautentisering, inloggning via BankID och andra verifieringar och kontroller.

AI- och VR-teknik för spelare och utvecklare

AI är ett samlingsnamn för olika teknologier och kunskapsområden som hjälper datorer att tolka och förstå sin omgivning bättre. Det innebär i praktiken att en dator kan resonera och planera, ta lärdom av data och intryck och så vidare. Syftet är att göra datorer lite mänskligare och på så vis underlätta vardag, jobb och nöje för oss.

VR står för Virtual Reality och har som mål att göra det virtuella mer verkligt. Detta kan man göra med bland annat glasögon, hörlurar eller handkontroller inom gaming och för att involvera så många sinnen som möjligt i sin upplevelse.

Inom spelvärlden har dessa tekniker fått allt större utrymme på sistone, både när det gäller att erbjuda spelare en så uppslukande och realistisk spelupplevelse som möjligt, men även för att strömlinjeforma och effektivisera processer för spelutvecklare och hos spelbolagen. Tanken är att spel i det digitala rummet ska efterlikna upplevelsen man får “på riktigt” i så hög grad som möjligt så att spelandet blir mer interaktivt, medryckande och uppslukande.

För spelutvecklare innebär AI- och VR-teknik att man får ökade möjligheter att skapa innovativa, kreativa spel som mättar en allt mer krävande marknad där spelare blir allt mer sofistikerade och krävande.

Andra artiklar

Så väljer du rätt VVS-företag i Solna

När det är dags att anlita en rörmokare Solna, eller egentligen var som helst i landet, är det viktigt att göra ett genomtänkt val. Ett pålitligt och skickligt VVS-företag kan inte bara lösa dina aktuella problem utan också förebygga framtida bekymmer. Här är några...

Fel i badrummet du kan fixa själv

Trots att man ska vara försiktig med att ta vatten över huvudet när det kommer till att reparera och byta ut saker i badrummet finns det faktiskt en hel del vanliga problem som man kan åtgärda på egen hand. Att känna igen dessa problem och veta att de ofta kan lösas...

Bygglov vid takarbeten – vad gäller?

Har du nyligen anlitat en takläggare (t.ex. en takläggare Borås) för att lägga om taket på din bostad? Då är det först och främst viktigt att du är väl informerad om de regler och krav som gäller för bygglov vid takarbeten. I Sverige är byggnadsreglerna strikta och...